Hva er effektiv bistand?
Målet er topp resultat på kortest mulig tid til lavest mulig kostnad.
Det kan bety:
at klienten får medhold i alt; at avtale/ lov blir riktig tolket; at avtale/ dokument blir treffer behovet, osv;
at advokatomkostningene dekkes av en motpart/ forsikring/ staten;
men også at klienten blir rådet til ikke å gjøre noe, for kravet kan klart ikke føre frem - og i alle fall ikke slik klienten først tenkte. Det kan spare klienten for bortkastet ressursbruk - tid og penger.
Den effektive bistand sikter mot det beste som kan oppnås, slik saksforholdet faktisk ligger an.
Rettsreglene og ikke minst fakta i den enkelte sak avgjør. Med en god kollegas ord: Vi kan gjøre mye, men ikke trylle.
Hva skal til?
Resultatet beror i praksis på begge;
både advokaten og klienten
Advokaten har hovedansvaret og må kjenne rettsreglene, ha evne til å sette seg inn i nye problemstillinger og være kyndig mht. oppnå et best mulig resultat. Oftest tilsier det løpende oppfølgning, noen ganger bør tiden tas til hjelp - ved valget vil erfaring og godt skjønn komme klienten til gode.
Vår erfaring gjør at det aller meste er godt kjent. Det sikrer både resultatet - treffsikkerhet og omkostningene - effektiv tidsbruk.
Kompetansen som klienten får fordel av omtales på siden Kompetanse.
Klienten har en sentral rolle. Gjennom mer enn 30 år har vi opplevd klienter som er fantastiske - og de som er sin egen verste fiende. Noe av det som klienten kan bidra med omtales på siden om effektivt Samarbeid. Merk at rådene der er generelle. Den enkelte sak blir “skreddersøm”.
Firmas bidrag
Vårt bidrag er forankret i bred erfaring i rådgivning og prosessoppdrag for offentlige organer, bedrifter, næringsdrivende og privatpersoner på de fleste rettsområder.
Se siden om Kompetanse hvor noen rettsområder omtales.
Klientens bidrag
Det beste resultat kommer gjennom godt, aktivt samarbeid mellom advokat og klient.
Se siden Samarbeid som gjelder klientens bidrag til effektivitet.
De profesjonelle rammene for bistanden
Advokaten skal utføre oppdraget i samsvar med
Oppdragsbekreftelsen - hvor advokaten bekrefter hva det er klienten vil ha gjort. Merk at den kan endres underveis.
«Gjeldende rett» - lovverket og alle uskrevne rettsregler
Advokaten kan ikke alltid bistå
Reglene om God Advokatskikk
Flere regler i de advokatetiske reglene gjør at advokaten ikke kan påta seg et oppdrag.
Den vanligste årsaken er forbudet mot “dobbeltrepresentasjon”. Det er et forbud mot å bistå flere parter som har motstridende interesser, se f.eks. advokatetiske regler punkt 3.2.2 : “I samme sak må ikke en advokat rådgi, representere eller handle på vegne av to eller flere klienter hvis det foreligger eller oppstår motstridende interesser mellom dem i saken eller det er en klar risiko for dette.”
Reglene om interessekonflikter i de advokatetiske regler gjelder i flere situasjoner enn “i samme” sak, se blant annet advokatetiske regler pkt. 3.2. Det grunnleggende er at det ikke “oppstår risiko for brudd på advokatens lojalitet og fortrolighet overfor klientene“, punkt 3.2.1.
Også andre regler i de advokatetiske reglene kan medføre at advokaten ikke kan bistå.
Hvitvaskingsloven
Reglene i hvitvaskingsloven skal “forebygge og avdekke hvitvasking og terrorfinansiering”, og omfatter derfor kontroll av visse pengetransaksjoner inkl. hvem som direkte eller indirekte er involvert. Reglene kan gjøre det nødvendig å få vite bl.a. hvilke personer og foretak som er direkte og indirekte involvert. Vi har et etablert system for å sikre at hvitvaskingsloven følges.
Konsekvensen kan bli at advokaten ikke kan påta seg oppdraget, advokatetiske regler punkt 3.1.8.