Samarbeidet advokat - klient
Advokaten har et hovedansvar, men alt blir mer effektivt ved samarbeid — ved et fokusert samarbeid.
Derfor orienteringen her — om hvordan klient og advokat sammen kan oppnå en så kostnadseffektiv bistand som saksforholdet tillater.
Din vurdering - dine prioriteringer - din innsats
1.
Formål — hva er “målet”?
Så snart det er avklart om vi kan bistå blir målet for bistanden — og mulighetene for å nå det — et tema. Som oftest er det rimelig klart.
Det kan være å gi råd om en kjøpsavtale, tolke et testament, skrive en rammeavtale for eksport, markedsføring og salg av selskapets produkter osv.; andre ganger å gi råd i sak om mangler ved bolig eller å bistå en tilbyder som har blitt avvist i en anbudskonkurranse.
Vær forberedt på at advokaten vil spørre hvor omfattende/ grundig bistanden skal være. For eksempel:
Hvor mye informasjon (og bevis) har du? Ønskes alt vurdert? Skal advokaten ‘grave’ det frem for deg?
Hvor presis/ detaljert/ grundig skal råd/ rettslige handlinger være undersøkt og forberedt? Til bunns - eller er det nok med en grov indikasjon om hvor landet ligger?
Som alltid - jo mer ambisiøs man er, desto mer usikkert er det om man når helt frem, og jo mer koster det å komme dit.
Det gjelder konkrete vurderinger. Vær forberedt på å måtte prioritere.
Prioritering — to eksempler
Eksempel 1:
Klienten er en privatperson som har kjøpt en bolig og ønsker å gjøre om (“å heve”) kjøpet. Så vurderer advokaten det slik at klienten ligger an til å få et prisavslag, men at det er åpent om heving kan kreves - og etter de signaler selger har gitt er det klart at det vil skje først etter en rettssak (som tar tid og koster mye), slik at det er risiko for at klienten taper og blir idømt sakskostnader. Skal hevingskravet følges opp?
Eksempel 2:
Klienten er en bedrift som selger teknologi og for ti år siden laget noen standardavtaler som man mistenker er delvis utdaterte. Etter å ha fått kopi av avtalene og informasjon om endringene mht. teknologi/ produkter oppdager advokaten at den engelskspråklige versjonen er språkmessig svak. Advokaten oppdager også en klar svikt ved to av klausulene i avtalene. Hva skal følges opp?
2.
Samarbeid — hvordan vil du bruke advokat?
Advokater tar seg betalt, så du bør vurdere behovet nøye og finne ut hvor mye du vil/ kan gjøre selv, se nedenfor om ‘Klientens egeninnsats’.
Jo, klienten kan overlate masse til advokaten, som uansett arbeidsfordeling har ansvaret for å løse oppdraget. Og noen ganger er behovet for klientmedvirking beskjedent, eller klientens situasjon/ prioritering tilsier at klienten gjør minst mulig, advokaten mest mulig. Her kan advokaten gi råd; klienten avgjør.
— Når dette er sagt: Hvis en klient ‘melder seg ut’ kan det bli særs vanskelig å bistå. For eksempel kan viktige fakta bli oversett, og en tvist kan tapes hvis advokaten ikke får alle relevante fakta og bevis. Så sviktende samarbeid kan bli dyrt. (I noen situasjoner hvor klienten og advokaten er uenige kan advokaten frasi seg oppdraget, men som regel løser det seg.)
Klienten er alltid sentral for at advokaten kan løse oppgaven sikrere, bedre, raskere og/ eller billigere - kort sagt mer effektivt; derfor rådene her
Din praktiske innsats
3.
Informasjon av betydning for rettshjelpsordninger
Dette gjelder i all hovedsak personklienter, som kan ha rettshjelpsdekning knyttet til forsikringer (typisk bolig) eller gjennom arbeidsforhold (flere fagforbund har ordninger).
Ved rettshjelpdekning knyttet til forsikring/ arbeidsforhold kan klienten selv sjekke om man har det før advokat kontaktes, slik at man unngår økonomiske overraskelser. Men også vi kan undersøke — uten forpliktelse, slik at den som vurderer å få bistand unngår overraskelser.
4.
Aktøroversikt - Hvem er involvert?
Klienten kan redusere kostnadene ved å lage en skriftlig oversikt over alle som er involvert: navn, foretaksnavn/ nummer, adresse, telefonnummer, epostadresse - og annen informasjon av relevans, f.eks. selskapsrettslig (som konsernbinding) eller slektsskapsforhold.
Bruk excel eller word.
5.
Arbeid med å finne frem dokumentbevis
- Gjelder alle sakstyper,
essensiell ved rettsprosesser
Den enkleste måten klienten kan begrense advokatutgiftene på er å finne frem (dokument-)bevis og konvertere/ navngi dem på en slik måte at advokaten kan bruke dem og — hvis det er/ blir en tvist — at domstolen aksepterer dem.
— Merk at all kommunikasjon med domstolene (utenom selve rettsmøtene) skjer elektronisk og da i form av pdf-filer.
Generelt — eposter mv. på godt og vondt
I enhver sak vil advokaten ha behov for relevante dokumenter. Typisk gjelder det eposter, men også vedtak, avtaler, bilder/ filmer, rapporter.
Behovet (hva, hvor mye) beror på saken, og kan variere mye. Dette gjelder også saker hvor det ikke er tvist/ ikke er en motpart.
Elektronisk kommunikasjon som eposter/ sms er så “lavterskel” i dag at mengden bevis har blitt mye mer omfattende enn før. Det har bl.a. gjort at tidslinjer/ hendelsesforløp kan fastlegges klarere og sikrere enn før.
Den negative siden ved dette er at innsamling og sortering m.m. er tid- og ressurskrevende.
Når dette er sagt er det fortsatt slik at et eneste bevis kan snu det som (synes måtte) følge av titalls/ hundretalls andre bevis. En stor mengde eposter kan gi sterke indikasjoner om hva som er faktum — men man kan ikke anse seg å være sikker før alle eposter m.m. er funnet, datert og vurdert — kort sagt: strukturert bevisene.
***
En tilføyelse: Andre typer bevis er bl.a. partens egen forklaring, vitneforklaringer, fremvisning av ting, besiktigelse av eiendom og byggverk.
Dette er så mangfoldig at en generell veiledning har begrenset verdi.
6.
Hvordan strukturere dokumentbevis,
typisk epostene
Det kan spare advokaten for arbeid — og klienten for kostnader — hvis klienten før dokumentet sendes til advokaten strukturerer dokumentet, slik:
Konverterer dokumentet til pdf.
Gjør pdf-dokumentet søkbart - det må bli OCR-behandlet.
Vær oppmerksom på språket, hvis dokumentet er f.eks. på engelsk eller tysk, må det språket velges som det relevante før OCR-behandlingen gjøres.Gir dokumentet navn: Først dato, slik: ÅÅÅÅ-MM-DD - så avsender-mottaker, bruk helst initialene - så tema i et evt. flere stikkord.
Det aller viktigste er korrekt datering.
Hvis det er flere datoer, f.eks. i en mailtråd, skriv inn både første og siste dato. Det skal gjøres slik: Hvis det er i samme måned: ÅÅÅÅ-MM-første dato - siste dato; hvis tråden strekker seg over flere måneder evt. over et årsskifte ta med også begge måneder, evt. begge år også (sistnevnte blir f.eks. 2023-12-19 - 2024-01-07).
MERK at både originaldokumentene og de strukturerte pdf-dokumentene må sendes til advokaten, slik at de strukturerte pdf’ene kan kontrolleres.